برنامه دولت برای کنترل بازار مسکن

بند 20- این روزها اخباری از بازار مسکن به گوش می رسد و این اخبار و آمار حکایت از بهبود وضعیت بازار مسکن دارد و به گفته بسیاری از کارشناسان پس از گذشت 8 ماه با انتشار آمار قیمت مسکن در تهران به نظر می رسد روند افزایش قیمت در این بازار کند شده و این روند کند خود تاثیر زیادی در بهبود بازار دارد همچنین کنترل سطح تورم در این بخش می تواند آینده پررونقی را در بازار مسکن رقم بزند.

بررسی آمارهای منتشر شده در بخش تورم مسکن نشان می دهد که از ابتدای سال جاری نرخ تورم در بازار مسکن کاهش یافته است. البته این به معنای کاهش قیمت نیست، بلکه شتاب رشد قیمت در حوزه مسکن کاهش یافته است. این روند نزولی در سایر بازارهای دارایی نیز رخ داده و وضعیت امیدوار کننده ای را نشان می دهد.

میانگین قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به ابتدای تیرماه 5 درصد کاهش، تورم ماهانه در تیرماه 2.8 درصد، مردادماه 0.7 درصد و در شهریور 1.7 درصد بوده است.

مقایسه تورم نقطه‌به‌نقطه امسال با سال گذشته نشان می‌دهد که در شهریورماه امسال تورم نقطه‌به‌نقطه به 75.2 درصد رسیده که نسبت به تورم نقطه‌ای حدود 9 واحد درصد کاهش داشته است. شاخص به نقطه در مرداد ماه پیک قیمتی که در اردیبهشت ماه سال جاری داشتیم (تورم نقطه ای اردیبهشت امسال نسبت به سال قبل 121 درصد افزایش داشت) 46 واحد درصد کاهش داشت.

در همین راستا سید احسانی خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه سفته بازی در این بازار همواره بخشی از عوامل افزایش قیمت در حوزه ملک به ویژه مسکن بوده است و با توجه به اقدامات انجام شده در این بازار در ماه های اخیر که یکی از ابزارهای نظارتی برای تنظیم سفته بازی و کاه و سوداگری معتدل در بازار مسکن است، وضعیت را بهبود بخشیده است.

وی بیان کرد: برخی از بنگاه های اقتصادی که در افزایش قیمت ها نقش داشتند تعطیل شدند و در عین حال همکاری دولت و مجلس برای تصویب قانون مالیات بر سرمایه باعث کاهش سفته بازی در بازار مسکن شد.

وی خاطرنشان کرد: دولت بسیار مایل است شورای اسلامی بلافاصله پس از تعیین تکلیف برنامه هفتم، مالیات براورد شده و میانی را بررسی و تصویب کند تا بتوانیم بر این بیماری طولانی و مزمن فائق آییم.

کهندزی با تاکید بر اینکه تامین زیرساخت ها برای اجرای قانون مالیات بر سفته بازی باید در اولویت قرار گیرد، افزود: به نظر می رسد مهم ترین دلیل توسعه روند بازار ملک از جمله مسکن، نقش دولت در تنظیم مقررات باشد. . از طریق مالیات های نظارتی

در همین رابطه محمدرضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران در گفت و گو با انجمن خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن هستیم، اما به شرطی که دولت زمینه را برای جلوگیری از سفته بازی در حوزه مسکن فراهم کند. “

همچنین در این زمینه فرشید ایلاتی، کارشناس امور مسکن با بیان اینکه دولت برای کنترل بازار مسکن برنامه ریزی کرده است، اما انتشار این آمار ممکن است تاثیر نامطلوبی بر بازار مسکن داشته باشد، افزود: بر اساس آمار و تحقیقات انجام شده. قیمت مسکن در تهران حتی در برخی مناطق کاهش یافته است اما متاسفانه این آمار نشان می دهد که قیمت ها افزایش یافته است.

وی افزود: اکنون دولت باید برنامه جدی تری برای ارائه آمار دقیق تری از مسکن تدوین کند و آماری که ارائه می شود ملی باشد تا وضعیت این بازار با دقت بیشتری شناسایی شود.

بر اساس این گزارش، اگرچه آمارهای ضد و نقیضی درباره قیمت مسکن وجود دارد، اما بر اساس اعلام رسمی مسئولان، قیمت مسکن در کشور کاهش یافته و همین موضوع زمینه ساز افزایش و تقویت معاملات در بازار مسکن شده است. ./باشگاه خبرنگاران جوان

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما