رشد آشپزخانه های & شیشه ای& در افغانستان


آفتاب نیوز :

محمد بیوت تصریح کرد که طالبان در بیانیه‌های دیپلماتیک و کنفرانس‌های مطبوعاتی تلاش می‌کنند خود را به عنوان یک حکومت در برابر کشتار، تولید و ترانزیت مواد مخدر نشان دهند، این منبع درآمد غیررسمی قابل رها نیست.

وی افزود: بر اساس گزارش های دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، حدود 90 درصد متامفتامین های کشف شده در سراسر جهان مربوط به دوره زمانی 2017-2021 است. بر اساس گزارش منتشر شده در مورد کشف مواد مخدر در سال 2022، به نظر می رسد قاچاق مواد مخدر در این بازارهای سنتی تثبیت شده است، اما در جاهای دیگر مانند جنوب غرب آسیا، خاورمیانه، جنوب شرق و غرب آفریقا نیز گسترش یافته است.

بایوت ادامه داد: با کشف آزمایشات مخفی متامفتامین در جنوب غرب آفریقا، به نظر می رسد که تولید این مواد محدود به بازارهای موجود نباشد. نکته مهم این است که نشانه های زیادی از تولید مت آمفتامین در افغانستان و گسترش قاچاق آن از طریق جنوب آسیا به بازارهای اروپا، اقیانوسیه و سایر نقاط اروپا وجود دارد. پیش سازهای غیر از افدرین و پسودوافدرین، مانند فنیل و پروپانون، معمولاً در مناطق فرعی برای تولید مت آمفتامین استفاده می شوند. در سال‌های اخیر، استفاده از مت آمفتامین در اروپای جنوب شرقی افزایش یافته است، در حالی که داده‌های اروپای مرکزی-غربی نشان از تثبیت این وضعیت در سال‌های 2020 و 2021 دارد.

تولید تریاک در جهان در سال 2022 به 7800 تن خواهد رسید

افغانستان، میانمار و مکزیک در صدر جدول تولید تریاک در جهان قرار دارند

در سال 2022 میزان تولید تریاک در جهان هفت هزار و 800 تن بود و اظهار داشت: در این مدت حدود 6200 تن (80 درصد) تریاک دنیا در افغانستان تولید شده و پس از آن میانمار با 795 تن تریاک در رتبه دوم قرار دارد. تن و مکزیک با 504 تن در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. اگرچه میزان کاشت خشخاش نسبت به سال قبل بیش از 26 درصد افزایش داشته است، اما با توجه به رشد 32 و 33 درصدی خشخاش در افغانستان و میانمار، تولید تریاک در جهان 3 درصد کاهش یافته است. . کارشناسان معتقدند که این امر به کاهش 10 درصدی تریاک در افغانستان تا آغاز سال 2022 مربوط می شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به قانون منع مواد مخدر کشور، کشت حشیش و تولید تریاک کاهش یافته است. گزارش های اولیه سازمان ملل در مورد مواد مخدر و جرایم حاکی از کاهش مصرف مواد مخدر در افغانستان است. حال سوال اصلی این است که ادامه این روند چه تاثیری بر قیمت جهانی هروئین خواهد داشت؟ ممنوعیت اعلام شده در افغانستان می تواند نحوه تولید و مصرف مواد مخدر در این کشور را تغییر دهد. گزارش های مربوط به کشف مت آمفتامین از افغانستان نشان می دهد که اقتصاد مواد مخدر این کشور تنها تحت سلطه کشت و قاچاق غیرقانونی تریاک نیست. بنابراین، سؤالات جدی در مورد ارتباط بین تولید غیرقانونی هروئین و مت آمفتامین وجود دارد و اینکه آیا این دو بازار به طور موازی توسعه خواهند یافت یا یکی بر دیگری مسلط خواهد شد.

بیوت تصریح کرد: تغییرات کنونی در افغانستان احتمالاً تأثیرات گسترده ای بر بازارهای جهانی مواد مخدر خواهد داشت، زیرا این کشور برای دهه ها منبع اصلی هروئین برای بازارهای جهانی بوده است. اختلالات شدید در عرضه مواد افیونی و هروئین می تواند تأثیر جدی بر مصرف کنندگان مواد مخدر داشته باشد و معیشت کشاورزان فقیر وابسته به اقتصاد مواد مخدر غیرقانونی را تحت تأثیر قرار دهد.

افغانستان؛ منبع تولید مت آمفتامین

به گفته این محقق، در گزارش های اخیر سازمان ملل متحد در مورد مواد مخدر و جرایم، افغانستان اخیراً به منبع تولید مت آمفتامین تبدیل شده و به سمت استفاده از پیش سازهایی مانند افدرا و داروهای سرماخوردگی رفته است. این در حالی است که برخی اکتشافات عمده مانند تولید اسید فرمیک تنها 5800 لیتر گواه بر تولید و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر به سمت پیش سازهای صنعتی است.

بایوت با اشاره به کتاب دوم «توسعه و روند بازارهای دارویی منتخب»، کشت پیش سازهای افدرا و افدرین دارویی که داروی سرماخوردگی است را از دلایل افزایش تولید دارو اعلام کرد. مواد صنعتی در همسایگی شرقی ایران و بازار این مواد صنعتی آسیای شرقی و جنوب شرقی، آسیای جنوبی، آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی، آفریقا، اروپا و منطقه اقیانوس جنوبی است. کارشناسان معتقدند که اعلام ممنوعیت در شماری از ولایات افغانستان در دسامبر 2021 منجر به تولید زیرزمینی و متعاقب آن افزایش تولید و صادرات مواد صنعتی مانند مت آمفتامین در افغانستان شده است.

چه کسی در جهان از محرک های آمفتامین بیشتر استفاده می کند؟

به گفته وی، در جنوب آسیا، مت آمفتامین تولید شده در افغانستان به بازار هند و سریلانکا می رود. بیشتر مصرف کنندگان محرک های آمفتامین در ایالت های غربی هند متمرکز هستند، اما غلظت اصلی مصرف مت آمفتامین در ایالت های شرقی هند (نزدیک میانمار) است. گسترش قاچاق متامفتامین به آسیای جنوب غربی و آسیای جنوب شرقی خطر دسترسی و مصرف این مواد را در میان ساکنان این مناطق افزایش داده است. وجود این «تهدید مشترک» بیانگر لزوم افزایش هماهنگی دو یا چند جانبه برای نظارت، کنترل و مبارزه با قاچاق انواع مواد مخدر و محرک است. چنین همکاری هایی ممکن است تحت نظارت دفتر مبارزه با جنایت و مواد سازمان ملل متحد و کمیسیون های منطقه ای آن سازماندهی شود. با این حال، تجربه تاریخی مبارزه با مواد مخدر در منطقه اوراسیا ثابت می کند که دولت های ملی این منطقه تنها در صورتی به سمت مبارزه مشترک پیش می روند که دیگر نگاه «ابزاری» به معضل اپیدمی مواد مخدر نداشته باشند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در سال های اخیر یکی از همسایگان شمال غربی ایران بدون اشاره به نقش مافیا و جنایات سازمان یافته منطقه ای و بین المللی در حوزه قاچاق مواد مخدر سعی دارد با انگشت اتهام از این بحران سیاسی استفاده کند. تهران، ایران. ضعیف یکی دیگر از مصادیق استفاده ابزاری از موضوع مبارزه با مواد مخدر را می توان قاچاق کاپتاگون از خاک سوریه دانست. اگرچه بیش از 30 درصد از خاک سوریه همچنان تحت نفوذ مخالفان مسلح و نیروهای خارجی است، اما رسانه های غربی و اندیشکده های عربی به نقش تروریسم مواد مخدر (تروریسم مرتبط با مواد مخدر) و گروه های جنایتکار اشاره ای نمی کنند. تلاش می کند دولت دمشق را مقصر بداند

بایوت با اشاره به پنجمین بند از دفترچه دوم گزارش این سازمان که به موضوع «مصرف بیش از حد مواد مخدر در فضای بشردوستانه» می پردازد، گفت: تغییراتی در نحوه مصرف مواد مخدر در میان مهاجران افغانستانی مشاهده شده است. بر اساس این گزارش، میزان مصرف مواد مخدر در میان جوانان و زنان افغان متاثر از عوامل متغیری مانند تغییر هنجارهای اجتماعی و نحوه کشت مواد مخدر در افغانستان است. مهاجران افغانستانی حاضر در ایران و پاکستان به مصرف هروئین عمدتاً «کراک» و شکل تزریقی آن روی آورده‌اند و پس از بازگشت به افغانستان به این شیوه ادامه داده‌اند.

این محقق ارشد موسسه قدرس گفت: بررسی سال 2018 از پناهجویان افغان مقیم پاکستان نشان دهنده تمایل آنها به مصرف حشیش، تریاک، هروئین و مت آمفتامین است. این مطالعه نشان می دهد که قرار گرفتن افغان ها در معرض تزریق هروئین و استفاده از متامفتامین کریستال با جامعه میزبان مخلوط شده است. البته در فرآیند تحقیق از شاخص‌های کمی استفاده نشد، اما بر اساس جمعیت میزبان مورد ارزیابی قرار گرفت.

راه های قاچاق مواد مخدر

افزایش کشفیات هروئین و مرفین مرتبط با افغانستان

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد آخرین ارزیابی ها از وضعیت قاچاق مواد مخدر از افغانستان گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده علیرغم وعده های طالبان مبنی بر قطع کانال های قاچاق مواد مخدر همچنان کانال قاچاق مواد مخدر وجود دارد. ارسال دارو به کشورهای همسایه و از طریق مسیر بالکان به بازارهای اروپای غربی و مرکزی ادامه دارد. داده های اخیر نشان می دهد که قاچاق مواد مخدر افغانستان در مسیر جنوبی جهان به جنوب آسیا و آفریقا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و افزایش هروئین و مورفین مربوط به افغانستان در حال حاضر به رقم قابل توجهی در مسیر جنوبی رسیده است. در مسیر شمالی، روند انتقال مواد به بازار روسیه و آسیای مرکزی مانند گذشته ادامه دارد.

Dale Mckee

سازمان دهنده Wannabe. معتاد اینترنت متعصب زامبی. علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. دانش پژوه مواد غذایی

تماس با ما