این باورهای غلط دندان ها را تهدید می کند


آفتاب نیوز :

دانشیار گروه بهداشت دهان و دندان اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بیان و تشریح باورهای غلط درباره سلامت دهان و دندان پرداخت.

دکتر زهرو قربانی گفت: سلامت ریشه، جوانه های دندان های دائمی و فرم فک و صورت به سلامت دندان های شیری بستگی دارد و این باور که دندان های دوران کودکی مهم نیستند و نیاز به درمان ندارند کاملا اشتباه است.

وی از مصرف دود سیگار برای کاهش درد دندان و گوش درد کودکان انتقاد کرد و هشدار داد: دود سیگار گردش خون را کاهش می دهد و این می تواند برای کودک بسیار خطرناک باشد، علاوه بر این که مرکز دندان درد استخوان و ریشه پوسیده دندان است. درمان های خانگی هیچ تاثیری در مشکل اصلی ندارند، به خصوص دود سیگار که بسیار مضر است، بنابراین تنها و مطمئن ترین راه، مراجعه به دندانپزشک و درمان دندان یا لثه است.

وی با اشاره به اینکه این باور غلط در بین مردم وجود دارد که ترازو به دندان آسیب می زند، خاطرنشان کرد: این باور اشتباهی است، زیرا مدادهای توزین فقط لرزش دارند و به هیچ وجه به دندان آسیب نمی رسانند.

دکتر قربانی در ادامه گفت: این مدادها با ارتعاشی که ایجاد می کنند، فلس ها و رسوبات دندان را می شکنند و به سلامت دهان و دندان کمک می کنند. بد می شود

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه پوسیدگی دندان در ابتدا به صورت لکه های سفید ظاهر می شود، گفت: این مشکل در کودکان جدی است، در سه ماهه اول پوسیدگی نیازی به پرکردن دندان نیست، باید از آنها استفاده کرد. به درستی. مسواک، فلورایدتراپی و رژیم غذایی سالم روند پوسیدگی دندان را متوقف می کند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از باورهای غلط رایج این است که پوسیدگی دندان تنها با خوردن غذاهای شیرین ایجاد می شود، ادامه داد: برخی از غذاها مانند چیپس یا ماکارونی به خودی خود شیرین نیستند اما وقتی وارد دهان می شوند تبدیل به قند شده و فاسد می شوند. که از این غذاها تولید می شود بسیار بیشتر از سایر مواد قندی است.

دکتر قربانی همچنین درباره غذاهای حاوی قندهای پنهان توضیح داد و افزود: به ارزش غذایی غذایی که تهیه می کنید توجه کنید، مشکل بسیاری از غذاها در حال حاضر قندهای نهفته در آنهاست، مثلا روغن هایی که حاوی قند هستند. پنهان شده است

این دانشیار بهداشت دهان و دندان و دندانپزشکی جامعه دانشگاه به یکی دیگر از سوالات رایج و نادرست در مورد بهداشت دهان و دندان اشاره کرد و ادامه داد: برخی افراد پس از مشاهده خونریزی لثه از مسواک زدن خودداری می کنند که در هنگام خونریزی لثه اشتباه است. یعنی پلاک هایی در ناحیه وجود دارد که باعث التهاب شده و دندان ها خونریزی می کنند، هر چه کمتر مسواک بزنیم خونریزی دندان ها بیشتر می شود، بنابراین بهترین و مطمئن ترین راه مسواک زدن صحیح است.

وی تاکید کرد: اگر چهار یا پنج روز به درستی مسواک بزنید خونریزی لثه را قطع می کند مگر اینکه فرد بیماری زمینه ای خونی داشته باشد.

یکی دیگر از باورهای غلط دکتر قربانی عدم مراجعه خانم های باردار به دندانپزشک است و افزود: خانم ها در دوران بارداری باید به دندانپزشک مراجعه کنند و به دلیل مشکلات گوارشی نیاز به ترازوی دندان در این دوران بسیار بیشتر است. چرخه

توصیه می شود: بهترین وضعیت این است که خانم ها قبل از بارداری از سلامت دهان و دندان خود مطمئن باشند، اما در غیر این صورت باید با دندانپزشک مشورت کنند، زیرا عفونت دندان های مادر نیز می تواند به نوزاد آسیب برساند.

یک معلم دانشگاه هشدار داد: عفونت های دندانی در زنان باردار حتی می تواند منجر به زایمان زودرس شود.

دکتر قربانی با بیان اینکه بسیاری از میوه ها حاوی اسید هستند، استفاده صحیح از میوه ها را برای حفظ سلامت دهان و دندان ها ضروری دانست و افزود: رایج ترین اشتباه گاز گرفتن آهک با دندان های جلویی است، زیرا این میوه حاوی مقدار زیادی از اسید. برای سلامت دندان خطرناک است.

توصیه: آب میوه را قبل از مصرف رقیق کنید وگرنه بعد از مصرف آب میوه حتما دهان خود را با آب بشویید و بلافاصله پس از مصرف آب میوه و میوه های ترش آبکشی نکنید زیرا مینای دندان ضعیف شده و بعد از شستن ساعت به حالت عادی باز خواهد گشت

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک یکی دیگر از باورهای نادرست و نادرست است که دکتر قربانی خاطرنشان کرد: این اشتباه است، حتی اگر دندان کشیدن یا جراحی دندان عقل انجام دهید، نباید خودتان این کار را انجام دهید. آنتی بیوتیک مصرف کنید، آنتی بیوتیک باید در موارد خاص و زیر نظر پزشک مصرف شود.

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما