تفاوت لنزهای طبی و آرایشی چیست؟

کسانی که عادت دارند از لنزهای تماسی مکرر برای اهداف زیبایی استفاده کنند، از عوارض آن بی اطلاع هستند. البته تعداد کمی از افراد برای از بین بردن عینک به لنزهای طبی روی می آورند که این نیز مشکلات خاص خود را دارد. دکتر محمدرضا فرتوک زاده، متخصص چشم، فوق تخصص چشم و مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران نکات مهمی را که باید در مورد لنزهای تماسی بدانید را به شما می گوید.

چند تا طرفدار داره؟

بسیاری بر این باورند که استفاده از لنزهای تماسی روند رو به رشدی داشته است، اما واقعیت این است که با توجه به افزایش آگاهی مردم، تمایل به استفاده از لنز نسبت به دو تا سه سال گذشته کاهش یافته است. با این حال هنوز افرادی هستند که از لنز استفاده می کنند و عوارض ناشی از آن را زیاد جدی نمی گیرند و در نتیجه به چشمان خود آسیب می رسانند. لنزهای زیادی در بازار موجود است و یکی از دلایلی که برخی افراد را به استفاده از لنز ترغیب می کند قیمت پایین برخی از آنهاست.

زمانی که چشم پزشک با این موضوع موافق نیست

برخی ممکن است تصور کنند که چشم پزشکان افراد را به استفاده از لنز تشویق می کنند، در حالی که این باور نادرست است و چشم پزشکان به هیچ عنوان استفاده از لنز را به افراد توصیه نمی کنند. استفاده از عینک ابزار مناسب تری برای افرادی است که از لنز طبی استفاده می کنند، زیرا عینک هیچ نوع اثر منفی روی چشم ایجاد نمی کند. با این حال، برخی از افراد هستند که اصرار به استفاده از لنزهای تماسی دارند و از عینک طبی استفاده نمی کنند.

در چنین شرایطی، چشم پزشک باید فرد را از مشکلات و خطرات ناشی از لنز آگاه کند و تا حد امکان او را از این کار منصرف کند. متقاعد کردن بیمار به استفاده از لنز یکی از مهمترین وظایف چشم پزشک است که نباید از آن غافل شد. اگر فردی با وجود آگاهی از مشکلات ناشی از لنز همچنان اصرار به استفاده از لنز داشته باشد، در چنین شرایطی اصرار بیمار بر استفاده از لنز در پرونده پزشکی ثبت می شود. ضمناً در پرونده پزشکی قید شده است که چشم پزشک در خصوص استفاده از لنز رضایتی نداده است.

از علم کمک بگیرید

کسانی که به جای عینک از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، می‌دانند که این امر به این دلیل است که از عینک زدن خسته می‌شوند، در حالی که خوشبختانه چشم پزشکی آنقدر پیشرفت کرده است که فرد می‌تواند بدون آسیب جراحی را انجام دهد. اگر فردی واقعاً از عینک خوشش نمی آید و عینک زدن برایش سخت است، بعد از 18 سالگی و بعد از رفع عینک می تواند جراحی لیزر یا لازک را انجام دهد. البته نوع جراحی با توجه به شرایط فرد باید توسط چشم پزشک تعیین شود.

از مراکز معتبر خرید کنید

با وجود هشدار به مردم در مورد مشکلات لنزهای تماسی، برخی همچنان تمایل به استفاده از لنز دارند، در چنین مواقعی باید لنزهای تماسی را از مراکز معتبر خریداری کرد. خرید لنز از مراکزی که تجهیزات پزشکی وارد می کنند منطقی تر به نظر می رسد. علاوه بر این، برخی از مغازه ها یا دفاتر لنزهای تماسی را می فروشند که می توان آنها را خریداری کرد. لنز باید بسته بندی استاندارد داشته باشد و باید در بسته هایی که با مایع مخصوص پر شده است قرار گیرد، در حالی که بسته لنز نباید سوراخ داشته باشد. اگر لنز را از مراکزی مانند فروشگاه لوازم آرایشی یا آرایشگاه خریداری کنید، ممکن است فروشنده متوجه سوراخ های ایجاد شده در بسته بندی نشود. این موضوع می تواند باعث مشکلات چشمی فرد شود. اگر حتی یک سوراخ کوچک در بسته بندی لنز وجود داشته باشد، به هیچ وجه نمی توان از آن استفاده کرد.

به تاریخ انقضا توجه کنید

بسیاری از افرادی که لنزهای تماسی می خرند از تاریخ انقضا اطلاعی ندارند. لنزهای استاندارد تاریخ انقضا دارند و تاریخ روی هر بسته جداگانه نوشته شده است. در نتیجه افراد نباید از لنزهایی که تاریخ انقضای آن گذشته است استفاده کنند. همچنین باید از خرید لنزهای تماسی تاریخ مصرف گذشته خودداری کنید. لنزها تحت شرایط خاصی ضد عفونی می شوند و در واقع تاریخ مصرف روی بسته لنز نشان دهنده مدت زمان ضدعفونی لنز است که پس از آن نباید از لنز استفاده کرد.

رنگ بخریم یا رنگ؟

بسیاری از افراد فکر می کنند که بین لنز طبی و غیر طبی تفاوت وجود دارد، در حالی که تفاوت زیادی بین این دو نوع لنز وجود ندارد و استفاده از هر دو نوع باعث ایجاد مشکلات چشمی می شود. البته باید گفت که تفاوت جزئی بین لنزهای رنگی و غیر رنگی از نظر آسیب دیدگی وجود دارد. چندین سوراخ در لنزهای رنگی وجود دارد که با هر بار پلک زدن یا حرکت دادن خود لنز هوا (اکسیژن) وارد چشم می شود و در نتیجه قرنیه زیر عدسی آسیب نمی بیند. اما در مورد لنزهای رنگی، این امر کمتر دیده می شود، زیرا منافذ با مواد رنگی پر شده و در نتیجه اکسیژن رسانی به قرنیه کاهش می یابد.

به این نکات توجه کنید

بسیاری از افرادی که می خواهند از لنزهای تماسی استفاده کنند سوالات زیادی در مورد استفاده از آنها دارند. لنزها انواع مختلفی دارند، به عنوان مثال برخی از لنزها یک هفته ماندگاری دارند و نباید بعد از یک هفته استفاده شوند. این نوع لنزها عمدتاً در اروپا به فروش می رسند. برخی از لنزهای دیگر باید هر دو تا سه ماه یکبار تعویض شوند. علاوه بر این، لنزهای دیگری نیز وجود دارد که دو تا سه سال قابل استفاده هستند. صرف نظر از نوع لنز، باید آن را صبح در چشم گذاشته و شب از چشم خارج کنید. هر چه لنز بیشتر در چشم بماند، بهتر است. به خصوص در شهرهایی که مشکل آلودگی هوا دارند، استفاده طولانی مدت از لنزهای تماسی توصیه نمی شود.

افرادی که می خواهند از لنزهای تماسی استفاده کنند باید هر روز صبح و شب آن را ضدعفونی کنند. آن دسته از لنزهایی که عمر طولانی دارند در کنار ضدعفونی باید با مواد مخصوص شسته شوند تا رسوبات و پروتئین هایی که به مرور زمان روی لنز جمع می شوند از بین بروند. همه افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند باید به خاطر داشته باشند که باید هر دو تا سه ماه یکبار به چشم پزشک مراجعه کنند تا وضعیت لنز و چشم خود را بررسی کنند.

چشم هایی که آسیب نبینند

عده ای معتقدند استفاده از لنز چشم آنها را در برابر اشعه های مضر خورشید آسیب پذیر می کند در حالی که این تصور اشتباه تلقی می شود و ارتباط مستقیمی بین این دو موضوع وجود ندارد. اگر لنز آسیب ببیند یا وارد شود، در چنین شرایطی باعث سوزش چشم می شود و زمانی که فرد در محیطی روشن و آفتابی قرار می گیرد، این ناراحتی بیشتر احساس می شود، اما به طور کلی ارتباط مستقیمی بین عدسی چشم و لنز وجود دارد. لنز چشم این مورد در مورد آسیب آفتاب صدق نمی کند.

لنز خود را به کسی قرض ندهید!

بعضی ها لنزهایشان را به دیگران قرض می دهند! به اشتراک گذاشتن لنزهای تماسی با دیگران خطرناک است و حتی اگر به سلامت چشم ها اطمینان وجود داشته باشد، نباید این کار را انجام داد. در چشم هر انسانی میکروب های طبیعی وجود دارد و اگر این میکروب ها وارد چشم شخص دیگری شوند به عنوان مهاجم شناخته می شوند و در چنین حالتی چشم با مشکلات جدی مواجه می شود.

وارد این مشکلات نشوید

لنزهای تماسی می توانند مشکلات چشمی زیادی ایجاد کنند که برخی از آنها بسیار جدی هستند. به عنوان مثال، اگر لنز تماسی باعث عفونت چشم شود، می تواند احتمال از دست دادن بینایی یا حتی نابینایی را افزایش دهد. علاوه بر عفونت ناشی از استفاده از لنزهای تماسی، عوارض دیگری مانند قرمزی چشم، احساس تپش، خشکی، سوزش مداوم چشم به خصوص اطراف قرنیه و حساسیت را می توان نام برد.

التهاب چشم و عدم تحمل نور از دیگر مشکلات ناشی از لنزهای تماسی است. همچنین استفاده از لنزهای تماسی در فرآیند اکسیژن رسانی به چشم اختلال ایجاد می کند و در عین حال باعث ایجاد رگ های خونی در اطراف غشای چشم می شود. تشکیل رگ های خونی در اطراف چشم منجر به مشکل قرمزی مداوم چشم ها می شود. درمان این مشکل دشوار خواهد بود. در بیش از 50 درصد افرادی که از لنز استفاده می کنند، مشکلات ناشی از استفاده از لنزهای تماسی است.

آب مروارید نمی گیرید

برخی معتقدند استفاده از لنزهای تماسی می تواند منجر به آب مروارید در میانسالی و سالمندی شود، اما چنین مشکلی از نظر علمی ثابت نشده است و ارتباطی بین آب مروارید و استفاده از لنز وجود ندارد.

اجازه نده کورت کنند

بسیاری از آرایشگران هنگام قرار دادن لنز روی چشم مشتریان خود از لوازم آرایشی مانند مژه، ریمل و مژه مصنوعی نیز استفاده می کنند. استفاده همزمان از لوازم آرایشی و لنزهای تماسی می تواند آسیب لنزهای تماسی را افزایش داده و در برخی موارد خطرناک باشد. اگر به دلایلی چسب مژه مصنوعی بدون عدسی وارد چشم شد، می توانید چشم را با آب بشویید، اما اگر عدسی وجود داشته باشد و این چسب وارد چشم شود، مقداری از آن زیر لنز می ماند. از بین خواهد رفت، که احتمال زخم چشم و عفونت چشم را افزایش می دهد. در این حالت عدسی به عنوان محل پرورش عفونت و زخم عمل می کند.

لنزها را دور بیندازید

اگر در اثر استفاده از لنز، چشم احساس کبودی کرد یا دید تار، قرمز و آبکی شد، در چنین شرایطی نباید از لنز استفاده کنید. اگر لنز هنگام گذاشتن آن به چشم تصادفاً روی جای تمیزی بیفتد مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر روی زمین، داخل سرویس بهداشتی، جایی پر از گرد و غبار و کثیفی و … افتاد باید پرتاب شود. دور. دور به همین دلیل هنگام گذاشتن یا درآوردن لنز باید یک پارچه نخی تمیز زیر دست خود قرار دهید تا از آلودگی لنز جلوگیری شود.

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما