هنرمندان بوشهری از کاستی ها، برخی بی توجهی ها گفتند

الهام بهروزی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه 11 شهریور برای شرکت در کنگره سران جنوب؛ وی در سالروز شهادت رئیسعلی دلوری به بوشهر سفر کرد و در دیدار با اهالی فرهنگ و هنر و اصحاب رسانه منطقه شرکت کرد.

در این نشست که جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه بوشهر غایب بودند، هنرمندان و فعالان فرهنگ و هنر منطقه به بیان دغدغه ها و مشکلات خود پرداختند. برخی از آنها از نبود شرایط و برخی از بی توجهی به عرصه فرهنگ و هنر و مشکلاتی که در یکی دو سال اخیر در زمینه صدور مجوز فعالیت های هنری با آن مواجه بوده است گلایه داشتند.

پر واضح است که منطقه بوشهر که دارای تاریخ و فرهنگ درخشان و کهن است، از نظر ساختار کالبدی، فرهنگی و هنری منطقه ای فقیر محسوب می شود، به جز مرکز این منطقه، اکثر شهرهای آن از ساده ترین ها هم محروم هستند. زیرساخت های فرهنگی بسیاری از پروژه های فرهنگی و هنری این منطقه یا نیمه تمام مانده اند و یا علی رغم تصویب هنوز اجرایی نشده اند. این در حالی است که این منطقه از منابع طبیعی فراوان و درآمد بالایی برخوردار است، اما در جغرافیای آن استعدادها و هنرمندان خلاق و ماهری وجود دارند که با حداقل امکانات در عرصه فرهنگ و هنر منطقه نقش آفرینی می کنند.

طبیعتاً این هنرمندان که رکن اصلی فرهنگ منطقه را تشکیل می دهند، شایسته توجه و حمایت ویژه هستند. چرا که سال هاست در اوج محرومیت ها و کمبودها با تکیه بر اکوسیستم بوشهر و فرهنگ اصیل این مرز و بوم به خلق برنامه های فرهنگی هنری محتوا و هنری می پردازند و با آثار شگفت انگیز و کم نظیر خود اصالت باورها و اعتقادات را به تصویر می کشند. هویت. و جنبه های زیبایی شناختی هنر و فرهنگ بومی مردم جنوب نقش مهمی ایفا کرد.

محمدمهدی اسماعیلی در این دیدار با اشاره و تاکید بر استعدادهایی که در عرصه سینما، موسیقی و تئاتر در این منطقه وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما از تمام استعدادهایی که در استان بوشهر وجود دارد اطلاع داریم. تیرماه امسال در نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک به تماشای نمایش عروسکی «میرزا محمد» با اجرای هنرمندان بوشهری نشستم که قطعه ای قابل تامل درباره زنان تنگسیر و نقش آنها در مبارزه با استعمار بود. این اثر با استقبال خوب تماشاگران تئاتر مواجه شد.

این سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حاکی از آن است که افرادی مانند قاسم تنگسیر در منطقه کم نیستند که دغدغه بیان تاریخ و فرهنگ بومی به زبان هنری را داشته باشند. داستانی که هم بدیع و هم غنی است. بی شک این هنرمندان که به عنوان ثروت هنری این جغرافیای حماسی شناخته می شوند، برای پیشرفت خود نیازمند حمایت و شنیدن بیشتر هستند.

در این نشست که ظاهراً با دعوت عمومی در شبکه های اجتماعی از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه های گروهی منطقه دعوت شده بود، تعدادی از خبرنگاران و بقیه شرکت کنندگان همگی از متولیان فرهنگ و هنر منطقه بودند. ، اما به نمایندگان حوزه های مختلف فرصت سخنرانی داده شد، البته برخی از هنرمندان معترض بودند که این نمایندگان از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شده اند تا به نمایندگی از یک قشر هنری یا فرهنگی صحبت کنند؟!

در دیدار وزیر فرهنگ و رهبران اسلامی با جامعه فرهنگ و هنر بوشهر، برخی از روسای انجمن ها و فعالان فرهنگ و هنر که سابقه طولانی در عرصه فرهنگ و هنر منطقه دارند، مطالبی را مطرح کردند. چالش ها و مسائل. ، نقد و مطالبه با ادبیات خودشان.و می خواستند برای این مشکلات و مطالبات راه حلی پیدا کنند. برخی از هنرمندان حاضر در این نشست انتقادات جدی از معاونت هنری رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به ویژه در زمینه صدور مجوز اجرای برنامه های هنری و غیره داشتند. که برخی از این مجوزها یک روز قبل از اجرای برنامه صادر شده و همین موضوع لطمه زیادی به آنها وارد کرده است!

یکی دیگر از هنرمندان عرصه مد و لباس با اشاره به این موضوع (عدم مجوز برگزاری نمایشگاه مد و لباس داخلی) نسبت به بی توجهی و عدم همکاری نماینده با وی در این زمینه اعتراض کرد. همچنین در این نشست یکی از نوازندگان منطقه مدعی شد که ذائقه اعزام گروه های موسیقی به جشنواره های ملی و بین المللی استان بوشهر وجود دارد و اغلب یکی دو گروه ویژه به عنوان نماینده به این جشنواره ها اعزام می شوند!

سپس در بخشی دیگر از این نشست سخنران جناح راست رئیس انجمن موسیقی منطقه بوشهر به معرفی مختصری از تاریخچه موسیقی و هنرمندان پیشکسوت این خطه پرداخت و خواستار راه اندازی آکادمی موسیقی شد. هنرهای تجسمی برای پسران در بوشهر و ایجاد این زیرساخت عامل مهمی در توسعه هنر بومی در این منطقه است و وی با بیان اینکه بلافاصله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: اگر استاندار همکاری کند و یکی از اراضی را در نظر بگیرد که شامل آن می شود. در تولید برای ساخت این هنرستان برنامه ریزی می کنیم و خیلی زود عملیات اجرایی آن را آغاز می کنیم.

رئیس انجمن تعزیه منطقه بوشهر نیز در این دیدار با قدردانی از عبدالرحیم افروغ مدیر کل فرهنگ و رهبری اسلامی استان بوشهر در راه اندازی این انجمن برای اولین بار در استان بوشهر خواستار شد. اسماعیلی گامی ویژه بردارد. به این انجمن نگاه کنید که یکی از قدیمی ترین میراث های آیینی- مذهبی ایران به ویژه در جنوب کشور را احیا و حمایت می کند.

احمد مظفری تاکید کرد: مراسم عزاداری منطقه در حال برگزاری است. با این حال همچنان با مشکلات مالی مواجه هستیم. اداره فرهنگ و رهبری اسلامی منطقه می خواهند به ما کمک کنند، اما توان مالی کمی دارند و در حد توان به ما کمک کرده اند. از این رو انتظار داریم با پیشبرد بودجه فرهنگی ملی و منطقه ای مشکلات مالی هنرمندان و گروه های هنری مرتفع شود تا بتوانند به نحو احسن به برگزاری رویدادهای هنری و تشریفاتی منطقه بپردازند.

در این نشست برخی از اهالی فرهنگ و هنر نیز با اشاره به نبود زیرساخت های فرهنگی و هنری از جمله کتابخانه مرکزی، تالار مرکزی و… در منطقه، اشاره کردند که در این زمینه به دلیل عدم وجود زیرساخت های فرهنگی و هنری مانند کتابخانه مرکزی، تالار مرکزی و… زیرساخت هایی که نقش مهمی در توسعه و استقرار عدالت مدنی در منطقه دارند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این دغدغه ها و راه اندازی کتابخانه مرکزی در بوشهر را ضروری دانست و افزود: در چارچوب نهضت احداث کتابخانه در این کشور، 50 درصد وام برای ساخت کتابخانه مرکزی خواهد بود. کتابخانه در بوشهر. تا زمانی که این طرح بزرگ فرهنگی با همکاری استاندار بوشهر در این استان اجرا شود از 14 سال اجرا می شود.

با وجود قول مسعید اسماعیلی مبنی بر احداث کتابخانه مرکزی در بوشهر، هنوز زمین ساخت این کتابخانه تعیین نشده است. چرا که از یک طرف در نظر گرفته شده است که این کتابخانه در شهرک نیوش که در حاشیه شهر قرار دارد ساخته شود و در مجموعه فرهنگی هنری یک کتابخانه عمومی وجود داشته باشد که شهرداری در آنجا اقدام کند. آن را بسازند و از طرفی جامعه کتابخوانی و فرهنگ شهر نیز مخالف ساخت آن در این شهرک است چرا که معتقدند باید کتابخانه مرکزی در بوشهر ساخته شود که حتی استانداردی هم ندارد. کتابخانه عمومی.

آنها خواهان این هستند که زمینی که در طرح تولید استان یا سایر دستگاه های اجرایی در نظر گرفته شده است برای ساخت این کتابخانه در نظر گرفته شود، اما ظاهراً نه دولت و نه سایر مراجع تصمیمی برای واگذاری زمین به صورت یکپارچه ندارند. لازم نیست این مرکز فرهنگی مهم را بسازید!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین قول ساخت تالار مرکزی استان بوشهر را پس از چند سال اخیر داد و تاکید کرد: هفته آینده کمیته ساخت و ساز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به استان بوشهر اعزام می کنیم تا از تمام حریم استان بوشهر بازدید کنند. این منطقه پروژه های مصوب و نیمه تمام از جمله مجموعه فرهنگی هنری عسلویه، دلوار و … مورد بازدید قرار گرفته است که پاسخ نهایی این بازرسی تا 30 شهریورماه اعلام می شود.

در بخشی دیگر از این نشست نمایندگان موسسات و مدارس فرهنگی و هنری نیز درخواست های خود را در خصوص رتبه بندی این موسسات و مدارس و حمایت از مجموعه برنامه های هنری بومی ارائه کردند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این خواسته را مورد توجه قرار داد. . که مهم و صحیح است و قول داد که با آنها برخورد کند.این مباحث را مطرح کرد. همچنین در قسمت بعدی این برنامه هنرمندی از دغدغه های خود در زمینه ترانه و سرمایه هایی که در این زمینه در استان بوشهر وجود دارد صحبت کرد و خواستار کمک بیشتر از این قسمت شد.

در این جلسه خبرنگاران حاضر با وجود اینکه فعالان رسانه ای منطقه نیز خواهان ساماندهی، کنترل و آموزش جامعه رسانه ای منطقه هستند، هیچکس صحبتی نکرد تا تحت تاثیر فعالیت برخی شبکه ها و شبکه ها قرار نگیرند. رسانه های خبری بداخلاقی هایی که چند سالی است در فضای رسانه ای وجود دارد، یک سری افراد منفعت طلب که از مبانی روزنامه نگاری و روزنامه نگاری بی اطلاع هستند افشا شدند، نباید به آبروی جامعه رسانه ای منطقه لطمه بزنند.

در پایان این نوشتار یادآور می شود که تنها بخشی از مصائب و مشکلات جامعه فرهنگ و هنر و رسانه های منطقه بوشهر در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد و بخشی از آن باقی ماند. بی صدا. که انتظار می رود با مدیریت صحیح و همه جانبه فرهنگی و تخصیص بودجه محقق شود و برای برقراری عدالت فرهنگی در منطقه لازم است منطقه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از عمق این معضل بکاهند. . و مطالبه و بستر لازم را برای رشد و فعالیت صنعتگران در این منطقه تاریخی و فرهنگ ساز ایجاد کند.

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما